ana sayfa
türkü sözleri
türkü notaları
türkü hikayeleri
gönül verenler
bağlama-nota
ozanlarımız
halk müziği
konser-tv
kitaplık
yazılar
sözlük
arşiv
linklerimiz
görüşleriniz
site içinde ara
tavsiye edin
muhabbet

Güncellemelerden haberdar olmak için
e-mail listemize üye olunuz. 

İsim: 
E-mail: 
            
 

 

                                    BAHÇEDE BARIM KALDI

            Bahçede barım kaldı                           Bizim bayram ne zaman

            Hayvada narım kaldı                           Elli gün kaldı heman

            Ana bacı el atın                                Elli gün gelsin geçsin

            Hurcunum yarım kaldı                        Sevinir uşak çoban

 

            Elli günü say otur                              Dildökümü bin olsun

            Karmala kuzu getir                             Veren evler şen olsun

            Kentin ağa bacısı                               Sevindirin bizleri

            Bizlere azık getir                                 Gününüz ağ gün olsun

 

                                    Veren eller sağ olsun

                                    Damağınız çağ olsun

                                    Sayacıyı sayanın

                                    Oğlu kızı çoğ olsun [107]

            (bar : meyve, hurc : heybe, karmalamak : elle kavrayıp kaldırmak, dildökümü : "Kuzu ayı" denilen Mart, damak : keyf, lezzet, huzur, çağ : sevinç, neş'e)

 

ç. Oturak Türküleri

            Anadolu’da halk dayanışma, yardımlaşma, kaynaşma ve dostluk kurup pekiştirmek amacıyla zaman zaman bir araya gelirler. Bu ekseriya ekim ayından bahara kadar icra edilir. Toplantılara, muhtelif yörelere göre farklı isimler verilir. Sözgelişi; Çankırı, Gerede’de sohbet, fırıttım, Safranbolu, Bartın, Kütahya, Kastamonu, Bolu ve Konya’da muhabbet, gezek, sıra, perde, arfane, birikme, oturak, Van’da oturmak, Ankara’da cümbüş, Antalya ve Isparta’da kef, keyif, Balıkesir Edremit’te oda teşkilatı, Dursunbey’de barana / sohbet  sözleri verilen adlardan bazılarıdır.[108] Barana /Oturak toplantısına gelecek olanda sağlam kişilik aranır. Söz ve yaşayışıyla toplumda kendisine yer etmiş kişiler bu toplantıda sık sık bir araya gelerek sohbet eder, oyunlar oynar, türküler söylerler.

            Aşağıya kaydettiğimiz Sohbet Övme Türküsü söylenen türkülerden biridir. Bu türkü ile sohbete son verilir ve bir sonraki sohbetin kimin evinde kalacağı tayin edilir.

                                    SOHBET ÖVME TÜRKÜSÜ

            Uzunçarşı baştan başa                         Eşeğim gelir odundun

            Keklik seker taştan taşa                       Yemeğin yenmez tadından

            Geçmiş olsun (...) Paşa                        Yahnisi koyun budundan

                        Sevdiğim bir o sardığım bir o     Bağlantı

                        Olacak sohbet senindir

                        Senindir gerçek senindir

 

            Papuçların muştası                             Kızıl üzüm turşusu

            Karşısındadır ustası                           Yüzüne vurmuş ekşisi

            Bunlar saraylı hastası                         (...) Bey’in has komşusu

                        Bağlantı                                                Bağlantı

 

            Koyun gelir kuzu ile                           Uzunçarşı baştan başa

            Ayağının tozu ile                                 Keklik seker taştan taşa

            On beş ahbap sözü ile                         Kadem ola (...) Paşa

                        Bağlantı                                                Bağlantı[109]

 

5. Askerlik Türküleri

            Askere yolcu etme, sıladakilerin gözleri yolda asker beklemeleri, askerlerin tezkereyi iple çekmeleri, seferberlik türküleri, asere gidip gelmeyen yiğitler için söylenmiş türküler bu çerçevede ele alınabilir. 

                        ASKER YOLU BEKLERİM

                        Asker yolu beklerim

                        Günü güne eklerim

                        Sen git yarim talime de

                        Ben burayı beklerim

                                    Mendilimde gül oya

                                    Gülmedim doya doya

                                    Asker yolu beklerim de

                                    Günleri saya saya

 

            Pilav bişirdim yavan (da)                 Sucu sucu suyunan

            Üstüne kıydım soğan                      Soğan acısıyınan

            Yatağına uzanmış (da)                    Küsüdüm de barıştım

            Uyan askerim uyan                        Yarin bacısıyınan

                        Bağlantı                                                Bağlantı[110]  

                        ASKER UĞURLAMA TÜRKÜSÜ

Asker bayrağını kuma dikmişler                 Bizim bayrağımız kanlı yazılı

Küçücük yarimi asker etmişler                 Üzerinde ay yıldızı dizili

Almışlar gitmişler bilmem n’etmişler          Askere gidenler körpe kuzulu

Güle güle hasret benden yar sana            Güle güle hasret benden yar sana

 

Kapıda bağlıdır kınalı koçum                    Yaptıralım kahveleri hanları

İzine gelirsen yar senin için                    Kaldıralım kasaveti gamları

Sinemde saklıdır verdiğin saçın                Dolanır da yar sılaya gelirse

Güle güle hasret benden yar sana            Kestiririm çifte kurbanları [111]

 

                                    BİR MEKTUP YAZDIM

Bir mektup yazdım da posta almadı            Tel çekmiştim giden ayın üçüne

Cevap beklemeye sabrım kalmadı             Cevap gelmez korku düştü içime

Firar edecektim param kalmadı                 Karıştır çantayı bir bak içine

Sevdiğimden mektup var mı postacı            Sevdiğimden mektup var mı postacı

 

Trenin yolları demir değil mi              Ömrümün kervanı tünele daldı

Askere verilen emir değil mi                Sandım ki gönlümün gülleri soldu

Çileye katlanmak ömür değil mi            En fazla yarimi göresim geldi

Sevdiğimden haber var mı pastacı            Sevdiğimden haber var mı postacı [112]

 

6. Yiyecekler Üzerine Söylenmiş Türküler

                                                ÇİĞ KÖFTE

            Çiğ köfteler ne acı                         Çiğ köfte dama kaçtı

            Ayran bunun ilacı                              Ayran peşine düştü

            Çok yoğur gelin bacı                             Çok yedim karnım şişti

            İlle canım çigğ köfte                            İlle canım çigğ köfte

 

            Çiğ köfteyi yoğuran                                  Çiğ kögtenin bulguru

            Yemez bunu doyuran                         Boğazdan geçmez kuru

            Bol ayran taze soğan                          Bacım ayranın duru

            İlle canım çigğ köfte                            İlle canım çigğ köfte

 

                                    Servi kavak uzun uzun

                                    Yaprakları düzüm düzüm

                                    Ev sahibi ik gözüm

                                    İlle canım çiğ köfte [113]

 

7. Hayvanlar Üzerine Söylenmiş Türküler

                                                    HOROZ

            Horoz değil katır idi                          Horoz değil kuzu idi 

            Dağdan odun getirirdi                       Mahallenin kızı idi

            Her işleri bitirirdi                           Bir köylünün sözü idi

                        Kuşum civcivi cak oldu             Bağlantı

                        Çil horozum yok oldu

 

            Tekkesi var elim gibi                            Kırk tavuğun kocasıydı

            Kanadı var kilim gibi                           Piliçlerin babasıydı

            Ayağı var belim gibi                          Mahallenin hocasıydı

                        Bağlantı                                                Bağlantı

 

            Sabahtan erken kalkardı                      Horozumu şaşırdılar

            Kuyruğu dala dikerdi                         Odamdan dama aşırdılar

            Yedi köye hükmederdi                             Suyuna bulgur pişirdiler

                        Bağlantı                                                Bağlantı

 

            Horoz değil deve idi                           Çimenlerde yayılırdı

            Ön dişleri geve idi                         Tilki görünce bayılırdı

            Yedi tavuğu sever idi                        Çok ünlüydü sayılırdı

                        Bağlantı                                                 Bağlantı

 

            Bu horoz değil de arslan                       Çil horozum yağlı idi

            Su içerdi altın tastan                          Şam dalında bağlı idi

            Yeni ayrıldındı dosttan                        Çil horozun oğlu idi

                        Bağlantı                                                  Bağlantı [114]

 

                        PİŞİGE VURDUM TAŞINAN

                        Pisige vurdum taşınan

                        Gözleri doldu yaşınan

                        Kebabı yuttu şişinen

                                    Ev harabın pişiği

                                    Tezharabın pişiği

                                    Pisik de değil kendisi

                                    Ay havar havar havar  

                                    Onların kastı bende var

                                    Hastayım vay başım döner

 

            Pisiğin gözleri ala                               Pisigin gözleri sarı

            Başına yığmış beş bela                        Kavurmayı etmiş yarı

            Beşinden de bir kala                           Pastırmaya degme bari

                        Bağlantı                                                Bağlantı[115]


           
(pisig / pişig : kedi)

 


                       
                   SIÇAN TÜRKÜSÜ


           
Bizim sıçan rafta gezer               
Bizim sıçan takır tukur

            Pissiğin bağrını ezer                     Sanırsın bir nallı katır

            Bulgura karanfil dizer                   Fakat bilmez gönül hatır

            Hatırl’olmuş bizim sıçan                Hatırl’olmuş bizim sıçan

 

                                                Bizim sıçan evlenici

                                                Parası çok hak verici

                                                Dükkânlardan un alıcı

                                                Çalgıc’olmuş bizim sıçan[116]

 

            8. Olay Türküleri

 

            Türkülerin pekçoğu herhangi bir olay sonrası ortaya çıkmıştır. Gurbet, hasret, ölüm, öldürme, felâketler, sevinçler vs gibi çeşitli olayların  her biri, bir türküye konu olmuştur. Sayısız örnekleri olan olaya bağlı türküler, şayet hikâyesi biliniyorsa, insanlar üzerinde daha fazla etki bırakırlar.

 

            YÜKSEK YÜKSEK TEPELERE

 

            Malkara köylerinden olan Zeynep, uzak bir köyden olan Ali isminde bir delikanlıya verilir. Zeynep, yedi yıl baba evine hasret kalır. Yüksek bir tepeye çıkıp içinin acısıyla derdini dile getirir ve şunları söyler:

            Yüksek yüksek tepelere ev kurmasınlar

            Aşrı aşrı memlekete kız vermesinler

            Annesinin bir tanesini hor görmesinler


                       
Uçan da kuşlara malum olsun ben annemi özledim

                        Hem annemi hem babamı hem köyümü özledim

 

            Babamın bir atı olsa binse de gelse

            Annemin yelkeni olsa açsa da gelse

            Kardeşlerim yollarımı bilse de gelse


                       
Uçan da kuşlara malum olsun ben annemi özledim

                        Hem annemi hem babamı hem köyümü özledim


           
Zeynep yataklara düşer. Baba evine haber gönderilir. Anası-babası altı günlük yolculuktan sonra kızlarının yanına ancak gelebilirler. Ne çare ki, kızları ölüm döşeğindedir. Zeynep, anası babasıyla hasretini giderdikten sonra, son nefesi verir.[117]

 

  9. Bitki ve Çiçeklerle İlgili Türküler


                       
            ÇİĞDEM DER Kİ BEN ELÂYIM


         
Çiğdem der ki ben elâyım       
            Nevruz der ki ben nazlıyım

            Yiğit başına belâyım                           Sarp kayalarda gizliyim

            Hepisinden ben alâyım                        Mavi donlu gök gözlüyüm

            Benden âlâ çiçek var mı                    Benden âlâ çiçek var mı

                 Al baharlı mavi dağlar                           Bağlantı

                 Yarim gurbet elda ağlar                    

 

            Lale der ki hey hey tanrı                Sümbül der ki boynum uzun

            Benim boynum neden eğri                Yapraklarım düzüm düzüm

            Yardan ayrı düştüm gayrı                Beni ak gerdana dizin

            Benden âlâ çiçek var mı                    Benden âlâ çiçek var mı

                 Al baharlı mavi dağlar                           Bağlantı[118]

                 Yarim gurbet elda ağlar


           
Bu türkünün bir varyantı da şu şekildedir:


           
Lale der ki ben laleyim                         Yasemin der boynum uzun

            Kanadım altı karayım                         Çiçeklere yoktur sözüm

            Cümle çiçekten alâyım                         Kibarlardır iki gözüm

            Hangimiz güzel çiçekler                       Hangimiz güzel çiçekler

 

            Nergis der ki ben nazlıyım                       Çiğdem der ki ben alâyım

            Sarp kayalarda gizliyim                        Yiğit başına belâyım

            Mavi donlu gök gözlüyüm                     Hepisinden ben alâyım

            Hangimiz güzel çiçekler                       Hangimiz güzel çiçekler

 

            Menevşe der hey hey tanrı                Beyaz gül der ben beyazım

            Benim niye boynum eğri                  Gece gündüzden ayazım

            Yardan ayrı düştüm gayrı                Cümle çiçeklerden azam

            Hangimiz güzel çiçekler                       Hangimiz güzel çiçekler

 

            Pembe gül der ben güzelim                 Reyhan eydür sözüm haktır

            Yanakta bade süzerim                       Cümle çiçekler ahmaktır

            Kibar ellerde gezerim                        Hepimiz de bir topraktır

            Hangimiz güzel çiçekler                    Hangimiz güzel çiçekler [119]

           

                                                MADIMAK

            Madımak bitti m’ola                           Madımağın alları

            Yolları tuttu m’ola                             Tuttu m’ola yolları

            Ela gözlü nazlı yar                              Hiç aklımdan çıkmıyor

            Beni unuttu m’ola                               Yarin tatlı dilleri

                        Ah madımak madımak                      Bağlanatı

                        Yar madımak madımak

                        Dön de bir yol beri bak

 

            Madımak  kurutmadım                         Madımak biter oldu

            Yar seni unutmadım                            Yolları tutar oldu

            Hatırını saydım da                                Kömür gözlü sevdiğim

            Üstüne yar tutmadım                           Gözümde tüter oldu

                        Bağlantı                                                Bağlantı[120]

 

            10. Satıcı Türküleri 

            KİLCİ TÜRKÜSÜ

            Saçın temizliği ve bakımı için kullanılan killer, Anadolu’da yeşil veya kırmızı renkte kil satılırdı. Kilciler, eşeklerine yükledikleri killeri mahallelerde, bilhassa kadın hamamları önlerinde, türküler söyleyerek killerini daha kolay satma imkânı bulurdu. 

                                                KİLCİ TÜRKÜSÜ


           
Hamamın kapısı keçeli                     Hamamın kapısı tahta

            Hamamcı yüzü peçeli                      Yüzüğümüz kaldı tasta

            Kilci oğlan gel içeri                         Kilcinin eşeği hasta


                       
Kil isteyen hanımlar                                    Bağlantı

                        Kil alan var mı

 

            Eşeğimin boynu çanlı                     Eşeğimin burnu huzzem

            Dört ayağı gümüş nallı                  Gel oğlan yanıma uzan

            Hamamcı pek fakir hallı                 (Şimdi) gelir aramızı bozan


                       
Bağlantı                                                Bağlantı


           
Kimi zaman kilci ile kadınlar birbirlerine karşılık verirler. 

            Kadınlar:                                              Kilci:

            Kilci emmi gel buraya                        Eşeğim varmaz oraya

            Bir batmanı kaç liraya                          Bir oraya bir buraya

            Düşman girmesin araya                     Üç batmanı beş paraya

                        Bağlantı                                                Bağlantı

            Kilci  emmi işte hamam             Ben bir fakir kilci oğlan

            Tasım tarağım tamam             Hamamcıya denk olamam

            Gitme sensiz duramam             Sonra ne der annen baban

Bağlantı Bağlantı[121]

 

  11. Ekin Türküleri

Divriği’de Ekin yolan / biçen kişilerin daha iyi çalişmasi için güzel sesli olanlar tarafindan söylenen türkülerdir. Karşilik olarak söylenen bu türkülere “çifte” denir.

Ağarmış arpası fiği kurumuş

Benim yarim dere dere yorulmuş

Ey yar benim gönlüm sana vurulmuş

Gel otur yanıma yar n’olur n’olur

 

Akşam olup gölge köye dönünce

Saçinin ucuna belik örünce

Ekin bitip irgat köye dönünce

Biraz da dertleşek yar n’olur n’olur

 

Su yolunda ben o yare kavuştum

Yar aşagi ben yukari savuştum

Kaç gündür küsülüyüm o yar ile

Öptüm yanagindan yine bariştim [122]

 

12. Ramazan Davulcusu Türküleri

BESMELEYLE ÇIKTIM YOLA

Besmeleyle çiktim yola         Yagmur yagar dolu dolu

Selâm verdim saga sola         Uzaktir Kabe’nin yolu

İki gözüm Hasan Efendi         Bu aylarda oruç tutan

Ramazan şerifleriniz mübarek ola     Allah’ın sevgili kulu

 

Evlerinin önü iğde     Davuluma vurdum turayı

İğdenin dalları yerde     Dolandım geldim burayı

Ratip Efendi’yi sorarsan     İki gözüm Tahir Efendi

mavi boyalı yeni evde     Bugün bırakmam bu sırayı [123]

 

13. Kişiler Üzerine Söylenmiş Türküler

HEKİMOĞLU

Hekimoğlu derler benim aslıma

Aynalı martin yaptırdım kendi neslime

 

Hekimoğlu derler ufak bir uşak

Bir omuzdan bir omuza on arma fişek

 

Konaklar yaptırdım mermer direkli

Hekimoğlu dediğin de aslan yürekli

 

Konaklar yaptırdım döşedemedim

Ünye Fatsa bir oldu da baş edemedim

 

Ünye Fatsa arası Ordu da kuruldu

Hekimoğlu dediğin o da vuruldu [124]

 

14. Keder, Dert ve Hastalık Türküleri

BİR OF ÇEKSEM

Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır

Bugün posta günü canım sıkılır

 

Ellerin mektubu gelmiş okunur

Benim yüreğime hançer sokulur

 

Bir of çeksem karşıki dağlar iniler

İflah etmez bu dert beni yeniler [125]

 

BURÇAK TARLASI

Sabahınan kalktım südü pişirdim

Südün köpüğünü yar yar yere taşırdım

Kaynanamdan korktum aklım şaşırdım

Ah ne yaman da zorumuş burçak tarlası

Burçak tarlasında yar yar gelin olması

 

Sabahınan kalktım ezan da sesi var

Ezan sesi değil burçak yası var

Sorun şu adamın kaç tarlası var

Bağlantı

 

Elimi salladım değdi dikene

İlahi kayınbaba ömrün tükene

İntizar ekerim burçak ekene

Bağlantı

 

Elimin kınasın ezdirmediler

Gözümün sürmesin süzdürmediler

Burçak tarlasında gezdirmediler

Bağlantı [126]

 

HASTANE ÖNÜNDE İNCİR AĞACI

Hastane önünde incir ağacı annem ağacı

Doktor bulamadı bana ilacı annem ilacı

Baştabib geliyor zehirden acı annem vay acı

Garip kaldım yüreğime derdoldu annem derdoldu

Ellerin vatanı bana yurdoldu annem yurdoldu

 

Mezarımı kazın bayıra düze annem vay düze

Yönünü çevirin sıladan yüze annem vay yüze

Benden selâm söylen sevdiğimize sevdiğimize

Bağlantı[127]

 

15. Gurbet ve Hasret Türküleri

KIŞLANIN ÖNÜNDE

Kışlanın önünde bir yeşil direk         Çarşıdan aldım da el kadar astar

Çalınır çalgılar dayanmaz yürek           Nerde güzel görsem kocası asker

Sılaya varmaya çok ömür gerek     Beşikte yavrular babasın ister

Sılaya gel nazlı yarim sılaya         Bağlantı

 

Sabahtan sabaha okunur ezan

Okumak bilemem okuyam yazam

Yaz mektup sevdiğim postaya bırak

Bağlantı [128]

 

HASRET TÜRKÜSÜ

Her zaman ağladım ben de burada     İndiğin yere de dikersin direk

Ben ölürsem sen erersin murada     Hey zalim gurbetlik koymadı yürek

Yavrular babasın ister sılada     Türkiye değil ki yolunu bilek

Durma yarim durma gel sılamıza         Bağlantı

 

Sarardı benzim de kalmadı kanım

Kalkmıyor gönlümden kederim gamım

Gurbet elde gezer o nazlı yarim

Bağlantı[129]

 

16. Meslek ve İş Türküleri

BERBER VER AYNAYI BAKAYIM

Berber ver aynaya bakayım     Berber dükkânı kilidi

Üstüme güller takayım               Akşamdan gelen kim idi

Güzel isen gel bakayım         Vallahi berber değildi

Aman berber         Bağlantı

Göğsü mermer

Yanağı aller

Dudağı baller of

Berber bayıldı Leylâ’m

 

Berber dükkânı bucakta     Berber dükkânına vardım

Rakısı kaynar ocakta     Sol kolumdan bir kan aldım

Berber güzeli sıcakta     Neşteri gördüm bayıldım

Bağlantı                 Bağlantı[130]

 

ÇULHA TÜRKÜSÜ

Ayağımın altı çukur     Donluğumun yüzü aktır

Makarası Kur’an okur            Dokumanın kalbi paktır

Çulhalar Fatiha okur         Çulhalara Fatiha haktır

Ne helâldir bu çulhalık     Ne helâldir bu çulhalık

 

Masaramda ip uzanır     Çıkrığımın iği demir

Bilmeyen canlar özenir     Eğirelim gınır gınır

Çulhalar altun kazanır     Bu iş bize Hak’tan emir

Ne helâldir bu çulhalık     Ne helâldir bu çulhalık

 

Çıkrığımın alt direği

Üstüne yağar kırağı

Gözümün nazlı çırağı

Ne helâldir bu çulhalık [131]

 

17. Eşkıya Türküleri

ALİ EFE

Al’efe’nin evleri konağa yakın

Yağla martinini de Al’efem koluna takın

Kamalı geliyor kendini sakın

Al atı var kır atı var yol mu da dayanır

Kama yarasına da Al’efem can mı da dayanır

 

Kuyalanın altından eğildim geçtim

Sağ yanımdan vuruldum Al’efem sol yana düştüm

Ben bu eşkiyaliktan dünden aman vazgeçtim

Baglanti

 

Kuyalanin altinda inden aman evim var

Aliverin martinimi Al’efem benim kimim var

Soma kazasında aman benim yarim var

Bağlantı [132]

 

18. Ölüm Türküleri (Ağıtlar) 

Bkz. Kitabımızın Ağıt bölümünün Ağıt-Türkü bahsi.

 

19. Ninniler ve Çocuk türküleri

Bkz. Kitabımızın Ninni bölümünün Ninni-Türkü bahsi.

 

20. Hapishane Türküleri

MUHPUSHANE HAVASI

Ne zalımdır mahpushane havası

Çocuklar ağlıyor ister babası

Adımıza verdiler idam cezası

Mahpushane seni yapan kör olsun

Kör olsun da ik’elleri kırılısın

 

Akşam olur firengiler vurulur

Gardiyanlar önümüze kurulur

Anama beni ziyaretten yorulur

Bağlantı[133]

 

HAPİSHANE İÇİNDE

Hapishane içinde yayılır kazlar

Bayramdan bayrama çalınır sazlar

Çok kışlar geçirdim gelmiyor yazlar

Düştüm ben bir zindana yanar döner ağlarım

Demir parmaklıklardan boyun büker ağlarım

 

Hapishane içinde bir mermer direk

Kimimiz yüzbirli kimimiz kürek

İdam cezasına dayanmaz yürek

Bağlantı

 

Hapishane içinde ötüşen kuşlar

Hayırdır inşallah gördüğüm düşler

Herkes sevdiğine canlar bağışlar

Bağlantı

 

Hapishane suyu içinden akar

Arkadaşlar gelmiş kapıdan bakar

Gardiyan darılır canımı yakar

Bağlantı

 

21. Mizahî Türküler

İSTANBUL’DAN GELİRKENE

İstanbul’dan gelirkene         Sıçanın evleri var

Iras geldim sürüsüne                Yer altında yolları var

Öldürdüm ben birisini                Çıplak çıplak dölleri var

Davul çektim derisine         Müflis olmuş fındık sıçan

 

Eline almış hızarı         Sıçanımın alnı sarı

Beline sokmuş keseri         Kavurmamı etti yarı

Çıkmış ambarın yukarı                Pastımadan umma barı

Usta olmuş fındık sıçan            Onu da umdun fındık sıçan

 

Duvara soktum parayı               Sıçan kazan ağzı açar

Usandım arayı arayı         İçinden yağlısın seçer

Çaldırdım yedi lirayı         Karanfil biberi saçar

Kumar oynar bizim sıçan         Aşçı m’oldun fındık sıçan

 

ÇEKİRGEM UÇAR GELİR

Çekirgem uçar gelir         Çekirgemin kanadı

Kanadın açar gelir         Kanı yere damladı

Dümbek de boylu çekirgem     Dümbek de boylu çekirgem

Dalgalı yeşilim                Dalgalı yeşilim

Ekini biçer gelir         Arpa buğday komadı

 

Çekirgem geldi taşa

Yazılan gelir başa

Dümbek de boylu çekirgem

Dalgalı yeşilim

Düğünüm kaldı kışa [134]

 

22. Yergi Türküleri 

Anonim nitelikteki mizahi türkülerin sayısı çok azdır. yaygın olarak bilinen pekçok türküler Gevherî, Dertli, Ruhsatî ve Seyranî gibi âşıklara aittir. Örnek olması bakımından biz bunlardan bir tanesini kaydediyoruz.

ŞEYTAN BUNUN NERESİNDE

Telli sazdır bunun adı         Venedik’ten gelir teli

Ne ayet dinler ne kadı         Ardıç ağacından kolu

Bunu çalan anlar kendi                Be Allah’ın sersem kulu

Şeytan bunun neresinde         Şeytan bunun neresinde

 

Abdest alsan aldın demez         İçinde mi dışında mı

Namaz kılsan kıldın demez         Burgusunun başında mı

Kadı gibi haram yemez         Göğsünün nakışında mı

Şeytan bunun neresinde         Şeytan bunun neresinde

 

Dut ağacından teknesi               DERTLİ gibi sarıksızdır

Kirişten bağlı perdesi         Ayağı da çarıksızdır

Behey insanın teresi         Boynuzu yok kuyruksuzdur

Şeytan bunun neresinde         Şeytan bunun neresinde[135]

 

23. Öğretici ve Öğüt Verici Türküler

Muhteva itibariyle tecrübe ve öğüdü yansıtan özellikte olduğu için yaşname, nefes, ilahi gibi dini nitelikli türkülerle yaşname ve feleğe sitem tarzında söylenmiş türküleri bu alana dahil edebiliriz. Yergi türkülerinde olduğu gibi pekçoğunun sahibi bellidir. Bir örnekle yetinelim.

YAŞ TÜRKÜSÜ

Mevlâ’m bir adama çocuk verince İkisinde sarhoş gibi dolaşır

Bahçede bitmiş bir fidana benzer  Üç yaşında her nesneye uluşarı

Büyüyüp de bir yaşına girince    Dört yaşında gördüğüne sataşır

Sanki kokulu güldana benzer      Beş yaşında kaşlar kemana benzer

 

Altısında kendi söyler düşünü                On yaşında gonca güldür açılır

Yedisinde değiştirir dişini     On birinde ab-ı hayat saçılır

Sekizinde bahta koyar işini      On ikide boyu beli seçilir

Dokuzunda taze bostana benzer  On üçünde gözler mestana benzer

 

On dördünde güzelliğin bağıdır        On sekizde belli eder ârını

On beşinde gören aklın dağıdır                 On dokuzda gözetir şikârını

On altıda yiğitliğin çağıdır       Yirmisinde kendi bulur yarini

On yedide sanki ceylana benzer      Zincirin koparmış aslana benzer

 

Yirmi beşte bıyıkları burulur     Kırk yaşında gazel dökülür bağlar

Otuzunda akan sular durulur     Kırk beşinde günahlarına ağlar

Otuz beşte günahları sorulur     Ellisinde oğullara bel bağlar

Ateşe atılmış pervan a benzer         Dağ başına çökmüş dumana benzer

 

Elli beşte sızı iner dizine                     Yetmişinde gördükleri düş olur

Altmışında duman çöker gözüne      Yetmiş beşte artık çöker kış olur

Altmış beşte hiç bakılmaz yüzüne     Sekseninde badem gözler yaş olur

Ahreti gözetir süphana benzer     Yolunu yitirmiş kervana benzer

 

Seksen beşte artık beli bükülür        Doksan beş yaşına girip aşınca

Biter ömrü takatı gücü sökülür     Ölüm korkusu gelip yaklaşınca

Doksanında hep dişleri dökülür     İnsanoğlu yüz yaşına varınca

Geldi geçti şimdi yalana benzer           Sanki savrulmuş harmana benzer[136]

 

C. EZGİLERİNE GÖRE TÜRKÜLER


Ezgi ile türkü sözleri birbirini tamamlayan iki öğedir. Türkünün daha kalıcı olması ezginin varlığıyla mümkündür. Ezgiye güzellik sağlayan türkü sözleri, müzikte gaye değil araçtır. Melodinin daha rahat anlaşılmasına yardımcı olur. Bu bakımdan sözler ile melodi arasında bir uyumluluğun olması esastır. (Türk halk müziğinin en bariz özelliklerinden birisi; yapısında prozodinin yok denecek kadar az olmasıdır. Bu bakımdan prozodi, bir ezginin otantik değer kazanması gibi belirleyici bir özelliğe sahiptir.) Nitekim aynı ezgiye sahip olup ayrı bölgelerde değişik sözlerle söylenen şu türkü bunun en bariz örneğidir.

Cide:

Fatıma'm nnerden geliyon Bartın'dan

Ben de seni bilemiyom yandım şeker Fatıma

yanındaki kumandan

Tokat:

Ayşe'm nerden gelin Alan'dan

Ben de seni bilemedim yandım da ala gözlüm

yanındaki kocandan

Uşak:

Ayşe'm nerden geliyon Uşak'tan

Ben de seni bilemedim yandım çakır Ayşe'm

belindeki kuşaktan


Ezgisi aynı, sözleri kısmen farklı olan bu türkülerin yanında TRT Repertuarında, sözleri aynı fakat ezgileri farklı pekçok örneğin bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir.[137]

Türküler, melodi ile ilişkisi bakımından beş gruba ayrılır.

1. Meledik ritmle metin ritmi arasında tam bir uygunluk bulunan türküler. (Melodiyi meydana getiren her sesin altına bir tek hece düşer.)

2. Melodik ritmle metin ritmi arasında beraberlik bulunmayan türküler. (Kelimenin bazı heceleri, melodinin birden fazla sesine dağılır.)

3. Metnin aslında olmadığı halde melodinin bünyesi icabı, bilhassa ortalara eklenen metin dışı sözler taşıyan türküler.

4. Türkünün edebî formunu bozacak kadar geniş eklemeli türküler.

5. Tekrarlanan kelime veya cümle parçalarından meydana gelen türküler.[138]

Folklor değerlerimiz içinde türküler ayrı bir yere sahiptir. Çünkü insanımız inancını, duygusunu, içinde bulunduğu durumu, düşüncesini sanatlı bir yolla değerlendirirken, bunu en güzel şekilde türkü çerçevesinde gerçekleştirir.

Ruhi Su, türkülerin özelliklerine göre lied, arya ve resitatif karekter taşıdığı fikrindedir.[139]. Felâketleri, gurbeti, askerliği, ölümü,seferberliği, aşkı, kahramanlığı, tabiatı hülasa insanın içiçe olduğu bütün hadise, durum ve ortamları kendisine konu edinen türkünün bu özellikleri taşımasını tabii karşılamak gerekir.

Türküler ezgileri bakımından uzun havalar ve kırık havalar olmak üzere iki büyük kısımda değerlendirilmiştir. 


A. Uzunhavalar : Usulsüz ezgilerdir. Bu ezgiler ölçü ve ritm bakımından serbest olmakla beraber, dizisi ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlıdır. Yani söyleyen kişi belirli uslup ve avaz çerçevesinde zevk ve isteğine göre nağmeyi uzatıp kısaltabilir.

Avaz, Aydos, Beşiri, Bozlak, Çukuova, Dağbaşı, Divan, Eğin, Elezber, Garib, Gerali, Gurbet havası, Hoyrat, Hoyrat, İbrahimî, Kalenderî, Kayabaşı, Kerem*, Maya, Müstezad, Nevruzi, Tatyan, Türkmanî, Yol havası ve Yüksek hava diye adlandırılan parçalar ve bir kısım ağıt lar, kısmen yahut tamamiyle bu grupta mütalaa edilir. Uzunhavalar yörelere göre farklı usluplarda icra edilirler ve Avşar, ağzı, Azeri ağzı, Eğin ağzı, Erzurum ağzı, Harput ağzı, Kerkük ağzı gibi isimlerle anılırlar.


Uzunhavalar hakkında Muzaffer Sarısözen, Mahmut Ragıp Gazimihal, Halil Bedi Yönetken, Sadi Yaver Ataman, Ahmet Adnan Saygun, Nida Tüfekçi ve Mehmet A. Özbek gibi araştırmacılar çeşitli görüşler ileri sürmüşlerdir. Bütün bunları değerlendiren Süleyman Şenel, ileri sürülen görüşler çerçevesinde uzunhavaların esaslarını şöyle belirlemiştir:

1. Serbest ritmlidir (ölçüsüz, usulsüz, serbest ölçülü, serbest ağız, serbest tartımlı tabirleri yerine...)

2. Dizisi ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlıdır.

3. Kelime ritmine uyan veya bir heceye bir not isabet eden Resitatif (Parlando reçitetivo) veya Parlando rubato tarzındadır.

4. Ritmli ezgilerle iç içe görülebilir.

a. Aralarında, baş ve sonlarında ölçülü saz kısımları, pasajlar olabilir.

Esasta kırık, fakat başta, arada usulsüz pasajlar olabilir.

5. Kuruluşu 2. maddeye uymakla birlikte sondaki müzik cümlesini asılı bırakan ve tekrarlanan (of, vah, oy oy) gibi terennüm katmalı olabilir vs.[140]


B. Kırık havalar : Ezgi yönünden usullü, yani ölçü ve ritmleri belli olan parçalardır.[141] Kırık havalar, yörelere göre şu isimlerle karşılanır: Ege bölgesi- zeybek, Marmara-Trakya Bölgesi, Giresun, Ordu- karşılama, Harput- şıkıltım, Isparta- datdiri, Konya- oturak, Trabzon, Rize, Hopa- horon, Urfa- kırık hava..


Yapılan önceki çalışmaların hemen hemen tamamını gözden geçiren Söleyman Şenel bu konuya daha geniş perpektiften bakar. Şenel musikimizi önce üç ana gruba ayırır:

1. Enstrümantal musiki (saz musikisi)

2. Vokal musikisi (sözlü musiki)

3. Vokal-enstrümantal musiki

Şenel, Türk Halk Musikisini, müzikal form açısından da teknik olarak yine üç grupta değerlendirir. Böylece daha önceki çalışmalarda gördüğümüz, uzun hava, kırık hava yaklaşımlarından farklı bir tutum sergiler.

1. Ritmli (usullü) Ezgiler : Kırık hava olarak bilinen ezgilerdir.

2. Serbest Ritmli Ezgiler : İster vokal, ister enstrümantal ve isterse vokal enstrümantal ezgiler olsun, müzikal biçim tamamen serbest bir ritmdedir.

3. Karışık (karma) Ritmli Ezgiler : Yine ister vokal, ister enstrümantal ve isterse vokal-enstrümantal ezgiler olsun, müzikal biçimde ritmli ve serbest ritmli muhtelif bölümler vardır ve bu iki ritmik yapı ezgilerin muhtelif kısımlarında görülebilir.[142]

1  2  3  4  5       






[107]. M. Fahrettin KIRZIOĞLU, a.g.m. s. 1884.
[108]. Azat KAYA, Balıkesir Dursunbey Yöresi Barana Sohbetlerinin İşlevsel Açıdan İncelenmesi, I. HBŞB, Ank., 1977, s. 128.
[109]. Azat KAYA, a. g. b. , s. 139-141.
[110]Mustafa USLU, Yozgat Türküleri Üzeine Bir Tasnif Denemesi, Folklor, IV (39), 1.1990, s. 54.
[111]. Emin KUZUCULAR, Şarkışla’nın Ağcakışla Bucağında Askere Hazırlama ve Uğurlama, SF, II (20), 9. 1974, s. 18.
[112]. Doğan KAYA, Askerlik Üzerine Derlemeler 2, TFA, XVIII-XIX (347) 6.1978, s. 8361-8362.
[113]. Muzaffer SARISÖZEN, Köy..., s. 33. / TRT Repertuvarı No. 469, 22.11.1973
[114]. Sait UĞUR, ‹çel Folkloru, C. III, Ank., 1947, s. 45-46.
[115]. Mustafa TURAN, Kars’ta Yöresel Halk Oyunları, TF, III (32), 3.1982, s. 26.
[116]. Mehmet TEKİN-Bülent NAKİP, Dr. Edip Kızıldağlı’nın Derlediği Hatay Masalları, Antakya, 1994, s. 75.
[117]. Haşim Şekip IŞIK, Yüksek Yüksek Tepelere Ev Kurmasınlar, TFA, C. XIX (362), 9. 1979, s.8762.
[118]. TRT Repertuvarı, THM No. 297.
[119]. Şevket BEYSANOĞLU, Diyarbakır Folkloru, Diyarbakır, 1943, s. 108.
[120]. Lütfi SEZEN, Madımak ve Tokat Folklorundaki Yeri, TF, IV (37), 8.1982, s. 28.
[121]. Mehmet TEKİN-Bülent NAKİP, a. g. e., s. 72-73, 81-84.
[122]. Kutlu ÖZEN, Divriği Köylerinde “Ekin Salavatlama” ve “Kaba Yele Karşı Gitme” Törenleri, III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, C. IV, Ank., 1987, s. 279.
[123]. TRT Repertuvarı, THM No. 134.
[124]. TRT Repertuvarı, THM No. 110.
[125]. TRT Repertuvarı, THM No. 208.
[126]. TRT Repertuvarı, THM No. 792.
[127]. TRT Repertuvarı, THM No. 20.
[128]. M. Güner DEMİRAY, Gemerek Türküleri, TFA, XIV (284), 3. 1973, s. 6593-6594.
[129]. M. Güner DEMİRAY, a. g. m., s. 6594.
[130]. Mehmet ÖZBEK, a. g. e., s. 199.
[131]. Ali Ulvi DARIVERENLİ, Sanatkârların Pirleri, İnanç- Aylık Dergi, Denizli Halkevi Dergisi, S. 32-33, 1. Teşrin-2. Teşrin 1939, s. 21-22.
[132]. TRT Repertuvarı, THM No. 904.
[133]. Mehmet ÖZBEK, a. g. e., s. 316-317.
[134]. TRT Repertuvarı, THM No. 1001.
[135]. Şemseddin KUTLU, Şair Dertli, C. II, İst., 1979, s. 246.
[136]. Şevket BEYSANOĞLU, Diyarbakır.Folkloru,Diyarbakır, 1943, s. 137-139.
[137]. Veysel ARSEVEN, Halk Müziğinde Otantizm, TFA, VI ( 140), 3.1961, s. 2348.
[138]. Veysel ARSEVEN, TFA, VI (138), 1.1961, s. 2301.
[139]. Ruhi SU, Ezgili YÜREK, İst., 1985, s. 191.

*
. Türk Halk Müziğinde otuz kadar Kerem havası tespit edilmiştir : Tatyan Kerem, Nuri Kerem, Dik Kerem, Kesik Kerem, Yanık Kerem, Kara Kerem, Keremî, Kerem Atüstü, Cığalı Kerem, Kerem Divanisi, Kerem Divanisi, Kerem Zarıncısı, Guba Kerem, Yahyalı Kerem, Düz Kerem, Kalpaklı Kerem, Kandilli Kerem, Âşık Kerem, Zincirli Kerem, Kerem Güzellemesi, Kerem Göçtü, Kerem Gurbeti, Sallama vi, Döğme Keremi, Yüğrük Kerem, Kerem Şikese vs.
Dizi, seyir, tema, edebî ve müzikal biçim bakımından Kerem havaları arasında farklılırlar vardır. Hatta bölgelere göre aynı adla anılan havalrda bile bu farklılık görülür.
Süleyman ŞENEL, Türk Halk Musikisinde “Uzun Hava” Tanımı ve Bu Tanım Etrafında Ortaya Çıkan Problemler, IV. MTHKK Bildirileri, Ank., 1992, s. 292-293.

[140]
. Süleyman ŞENEL, a. g. b., s. 290.
[141]. Muzaffer SARISÖZEN, Türk Halk..., s. 4.
[142]. Süleyman ŞENEL, a. g. b. , s. 295.

 

 



anasayfa l notalar l sözler l bağlama l hikayeler l gönül verenler
halk müziği l ozanlar l yazılar l kitaplık l konser-tv l linklerimiz l görüşleriniz

Herhangi bir konuda yazışmak için: turkuler@turkuler.com